Víme kam vlastně patříme, odkud jsme, kam jdeme, kam směřujeme, koho milujeme... a jestliže to ve svých srdcích víme a cítíme, proč s tím tak často nic neděláme... náš život přeci musí mít ještě jiný význam, dávat nějaký smysl, hlubší, silnější...

Translate

neděle 9. listopadu 2014

PAPRIKOVÝ DIP

Papriky prodlužují život

500 g červených paprik
    1 cibule
    2 stroužky česneku
    1 malá červená chilli paprička
    1 svazek petrželové natě
    1 snítka oregána
    1 lžíce olivového oleje
    2 lžíce dýňových semínek  
sůl, pepř

Papriky pečeme při 220°C 20 minut. Horké vložíme do mikrotenového sáčku a necháme vychladnout. Stáhneme slupku a spolu s cibulí, česnekem, chilli papričkou, petrželovou natí, oregánem, olejem, solí, pepřem a dýňovými semínky rozmixujeme. Vložíme do misky a ještě zalijeme olivovým olejem. Podáváme s opečeným celozrnným chlebem.  


ČERVENÉ PAPRIKY
Papriky se původně pěstovaly na okrasu nebo jen jako koření. Fakt, že se dá konzumovat i chutná dužnina, zjistili lidé až o mnoho později. Objeveny byly Španěly v Mexiku a u nás zdomácněly až zhruba v druhé polovině minulého století. Dnes existují papriky rozmanitých barev a tvarů, které nesouvisí jen s odrůdou, ale také se stupněm zralosti, protože zabarvení a síla dužniny se během zrání mění. K dispozici máme odstíny od žluté přes zelenou, oranžovou do červené, někdy i fialové druhy.

Paprika obsahuje velké množství fytonutrientů, jedná se tedy o velice prospěšnou zeleninu, která posiluje naši obranyschopnost a stimuluje zažívání, má dobrý vliv i na náš zrak a ochranu kůže, napomáhá lepší regeneraci tkání. Obecně platí, že bychom měli preferovat více vybarvenou zeleninu, protože obsahuje větší množství nutričně zajímavých látek. Z tohoto pohledu vyplývá, že z paprik je nejhodnotnější právě sytě červená, která je bohatým zdrojem vitamínu C, A, B1, B2 a E. Z minerálních látek obsahuje paprika draslík, hořčík, vápník, železo, zinek a jód. Vitamínu C je v paprice dvakrát až třikrát víc než ve stejném množství pomerančů! Což se zejména v rámci prevence chřipkových onemocnění vyplatí vědět. Právě kombinace vitamínů a fytonutrientů poskytuje tělu atraktivní formát pro vstřebání maxima užitečných látek. Je to tedy rozhodně prospěšnější než čerpání vitaminů ze syntetických doplňků stravy. Červenou barvu vytváří barvivo lykopen, které patří mezi karotenoidy a dále třeba lutein, nebo kapsaicin.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Svými komentáři pomáháte vytvářet a vylepšovat tento blog. Velice Vám děkuji za každé slovo, nápad, tip a podporu. Přeji krásný den!