Víme kam vlastně patříme, odkud jsme, kam jdeme, kam směřujeme, koho milujeme... a jestliže to ve svých srdcích víme a cítíme, proč s tím tak často nic neděláme... náš život přeci musí mít ještě jiný význam, dávat nějaký smysl, hlubší, silnější...

Translate

středa 21. ledna 2015

JÁHLY s pečenou zeleninou



200 g jáhel
500 g zeleninové směsy... mrkev, cuketa, paprika, rajče, lilek atd.
    2 střední cibule
    3 stroužky česneku
    2 lžíce oleje
    2 lžíce sojové omáčky
    1 čerstvá chilli paprička
sůl, pepř, kari, chilli, čerstvá bazalka
 
Troubu předehřejeme na 200 °C. Lilek, rajčata a papriky omyjeme a položíme na plech. Mrkev, cuketu, cibuli a česnek očistíme a nakrájíme na kousky podle chuti. Nakrájenou zeleninu smícháme na plechu s olejem, solí, pepřem, kari a chilli. Pečeme 30 minut. Lilek, rajčata a papriky vložíme do mikrotenového sáčku a necháme vychladit. Poté oloupeme a nakrájíme na kousky. Přidáme k zelenině s kořením.
Jáhly několikrát propláchneme studenou vodou a potom několikrát spaříme horkou vodou abychom odstranili případnou hořkost. Dáme do hrnce zalijeme 400 ml vody a vaříme 15 minut. Necháme 10 minut dojít v hrnci pod pokličkou.
Hotové jáhly smícháme s pečenou zeleninou, popřípadě ještě dochutíme kari, pepřem nebo chilli. Přidáme nakrájenou chilli papričku, sojovou omáčku a čerstvou bazalku. Promícháme a 5 minut prohřejeme. Podáváme pěkně teplé.

JÁHLY
Proso (Panicum miliaceum), je jedna z nejstarších kulturních rostlin na světě. Jeho pravlastí je a Indie Čína (tam patří mezi pět posvátných semen). Neloupané proso se používá jako krmivo pro exotické ptactvo, vyloupané obilky - malé žluté kuličky se nazývají jáhly. Již staří Egypťané a Řekové z nich dělali chléb, pivo a lihoviny. Proso bývalo jednou z hlavních součástí prosté lidové stravy. Slované jej denně používali na přípravu výživných kaší, polévek a placek. Pro dnešní generaci jsou jáhly bohužel chuťově nezvyklé. Když se je naučíte dobře uvařit a ochutit, jistě si tuto obilovinu oblíbíte.
Je velká škoda, že rýže vytlačila tuto hodnotnou obilovinu z našeho jídelníčku.
Jáhly mají vysoký obsah fosforu, proto se velmi dobře hodí do dnešní doby, kdy ve světě vládne deprese a únava (nedostatek tohoto prvku se totiž podílí na vzniku těchto problémů). Dále jsou bohaté na hořčík, měď, vápník a vitaminy sk. B. Jáhly tedy působí proti depresím a únavě. Léčí žaludek, slinivku i slezinu, a proto jsou vhodné při cukrovce.
Svým vysokým obsahem železa jsou výbornou potravinou pro chudokrevné děti i dospělé. Bohatostí minerálů jsou vhodné při stavech vyčerpanosti, po nemocech a úrazech, pro dietní stravu při alergiích, poruchách trávení.
Pokrmy z jáhel jsou velice výživné, syté a velmi dobře stravitelné. Jsou velmi vhodné zejména pro děti, starší lidi, studující a sportovce, těžce pracující…
Obsah tuku v jáhlách je o hodně vyšší než mají ostatní obiloviny, o to je také příčinou kratší trvanlivosti prosných výrobků. Je proto dobré je po koupi co nejrychleji spotřebovat. Delším skladováním hořknou, což ale některým konzumentům naopak vyhovuje. V naší potravě přijímáme velmi málo hořké chuti, která podporuje správnou funkci srdce a tenkého střeva.
Významnou předností jáhel je, že nevyvolávají alergické reakce u konzumentů a intolerancí lepku, proto jejich význam v poslední době narůstá. Jsou tedy přirozeně bezlepkové a jako jediná obilnina působí v našem organismu zásadotvorně. To je dnes, kdy se konzumují jídla převážně kyselinotvorná velmi důležitým důvodem, proč jáhly zařadit častěji do našeho jídelníčku. Z hlediska trávení jsou vhodnější pro kombinaci s ovocem než rýže. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Svými komentáři pomáháte vytvářet a vylepšovat tento blog. Velice Vám děkuji za každé slovo, nápad, tip a podporu. Přeji krásný den!